Agendapunt N-VA Peer: De sneeuwtelefoon

Op 12 februari 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, OCMW-raad en sociaal beleid

Toelichting: 

Het politiereglement verplicht de bewoners om wanneer het glad is door ijzel, sneeuw of vorst de nodige maatregelen te nemen om voor hun woning een veilige doorgang voor voetgangers te garanderen. 

Voor ouderen en minder mobiele, zorgbehoevende mensen is het ruimen van winterse neerslag op het voetpad vaak een probleem. Soms hebben zij niet het geluk hiervoor een beroep te kunnen doen op buren, vrienden of familie, wat nog altijd de meest aangewezen aanpak is en blijft. 

Een sneeuwtelefoon kan voor die mensen een welgekomen hulp zijn en de veiligheid voor de voetgangers in alle weersomstandigheden garanderen. Senioren, hulpbehoevenden en minder mobiele inwoners van onze gemeente zouden naar de sneeuwtelefoon kunnen bellen en de noodzakelijke hulp voor het ruimen van hun voetpad vragen. 

De bemanning van de telefoonlijn kan in handen gegeven worden van bv) de uitvoerende technische dienst, die ook het ruimen van de winterse neerslag op het voetpad kan coördineren.

Uiteraard hoeft deze nieuwe dienstverlening niet gratis te zijn, we laten het aan de gemeenteraad, OCMW raad en aan de uitvoerende technische dienst om te berekenen wat een correcte en te verantwoorden prijs kan zijn. 

Voorstel van beslissing:

De gemeenteraad:

1. hecht haar principiële goedkeuring aan het voorstel om in Peer een sneeuwtelefoon op te richten; 

2. geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om hiervoor de praktische en reglementaire modaliteiten te onderzoeken, hierover te overleggen met de welzijnscampus en de uitvoerende technische dienst om zo snel mogelijk een definitief voorstel aan de gemeenteraad ter goedkeuring voor te leggen; 

3. dit voorstel voor advies voor te leggen aan de stedelijke raad voor de derde leeftijd, de stedelijke adviesraad voor integratie van personen met een handicap.

4. geeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om met behulp van alle gemeentelijke informatiekanalen (de website, de poort, digitale infoborden,… ) en de thuiszorgdiensten in Peer een warme oproep te doen naar de inwoners om het voetpad voor hun woning ijs- en sneeuwvrij te houden en, mochten zij dat niet zelfstandig kunnen, daarvoor in eerste instantie een beroep proberen te doen op buren, vrienden of familie.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is